Image by Ein Kaffee kostet mehr als € 0.55! from Pixabay

EDIT: Într-un amplu răspuns oferit de Ministerul Transporturilor, ne sunt prezentate toate circumstanțele în care sunt identificați călătorii, atât cei care folosesc mijloace de transport rutier, cât și cei care folosesc mijloace de transport feroviar, dar și situațiile în care aceștia nu sunt identificați. Serviciul rutier de transport persoane este împărțit, conform ministerului, în trei direcții principale – servicii ocazionale, servicii regulate speciale și servicii regulate. La toate aceste servicii, conform ministerului, există o evidențiere a pasagerilor, alocuri chiar dublată de verificarea identității și transmiterea ei către Autoritatea Rutieră Română. În ceea ce privește transportul feroviar intern, nu există legislație internă care să oblige călătorii să își dea identitatea sau ca operatorul de transport să o solicite și să o înregistreze. Nici la călătoria internațională nu există o obligativitate direct reglementată a precizării identității unui călător, dar cum majoritatea biletelor în acest sens sunt achiziționate online, călătorii nu trebuie să mai prezinte un bilet tipărit și e suficient să se legitimeze cu un act de identitate, biletele fiind astfel nominale. Mai mult detalii puteți citi în răspunsul publicat pe pagina Senatului României.


Una dintre principalele cauze care au dus la situația epidemiologică de la noi, cel puțin în prima fază a valului de îmbolnăviri de COVID-19, a fost sosirea masivă a cetățenilor români din străinătate. Unii au folosit rutele aeriene, alții rutele feroviare și foarte mulți transportul rutier, fie cu mașina personală, fie cu autocare sau microbuze.

Dacă în cazul transportului aerian, autoritățile au avut control asupra pasagerilor care au călătorit, control legat de identitatea acestora și de domiciliul din țară, în cazul celor care au călătorit cu mijloace de transport în comun de tipul microbuzelor, autocarelor situația a fost mult îngreunată. Pasagerii acestora nu sunt obligați să ofere date personale operatorilor, atunci când își achiziționează bilete de călătorie pentru astfel de mijloace de transport.

În aceste condiții, în cazul în care unul dintre călători s-a dovedit a fi infectat cu noul coronavirus, a fost foarte dificilă identificarea celorlalți pasageri, împreună cu care a călătorit, pentru efectuarea anchetei epidemiologice obligatorii. Îmi amintesc acum de un caz din județul Galați (cazul nr. 13), în care, pentru a da de urma călătorilor, autoritățile sanitare au apelat la Casa de Pensii pentru a-i identifica pe unii dintre pasageri după cuponul de pensie.

Această situație arată deficiențe în modul în care este reglementat transportul de persoane, dar poate fi și punctul zero în elaborarea unor proceduri eficiente și de ajutor, mai ales în condițiile unei crize de tipul celei pe care o traversăm. De aceea, domnule ministru, doresc să știu dacă:

  • Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor are în vederea elaborarea unui regulament clar de înregistrare a călătorilor care optează pentru efectuarea călătoriilor interurbane și internaționale în mijloacele de transport în comun de tipul microbuzelor, autocarelor, dar și în ce privește călătoriile realizate pe calea ferată?

Am solicitat un răspuns scris și îl voi face public după ce îmi va fi comunicat.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *