EDIT: Într-un răspuns oferit de ministrul Transporturilor, Lucian Bode, se realizează o trecere în revistă pe ultimii cinci ani a investițiilor făcute în infrastructura feroviară în toată țara, atât lucrări de mentenanță, cât și reabilitări și modernizări. Lucrările în cauză au fost făcute din fonduri naționale, dar și din fonduri europene nerambursabile. În ultimii cinci ani, cele mai multe astfel de lucrări de modernizare au fost realizate pentru a reabilita și moderniza diferite gări din țară, cu valori considerabile. Spre exemplu, modernizarea stațiilor Bistrița Nord și Zalău a costat aproape 90 de milioane de lei, în timp ce pe Moldova, stațiile Vaslui, Botoșani, Brăila și Piatra Neamț au avut nevoie de o investiție de 120,2 milioane de lei. Cele mai mari proiecte de infrasctură, finalizate pe anumite tronsoane și aflate în desfășurare pe altele, se află la ieșirea din țară la conectarea cu coridoarele europene de mare viteză: Frontieră – Curtici – Arad a fost finalizat și a avut valoarea de 1,3 miliarde de lei, în timp ce Curtici – Simeria se lucrează pe 2 trosoane finalizate în proporție de 24% cu valoarea totală de circa 9,5 miliarde de euro. Există și mai multe proiecte de infrastrastructură menite zonei Moldovei: din septembrie se află în evaluare ofertele depuse de operatorii economici pentru realizarea studiului de fezabilitate în vederea reabilitării tronsonului de cale ferată Roman-Iași-Frontieră, un alt studiu de fezabilitate fiind în curs de realizare pentru tronsonul Pașcani – Dărmănești, dar și continuarea sa – Dărmănești – Vicșani – Frontieră. Un alt studiu de fezabilitate început în noiembrie care vizează legăturile dintre București și mai multe gări din Moldova, cu valoarea de aproape 4 milioane de lei, vizează efectuarea lucrărilor de modernizare a infrastructurii feroviare pentru eliminarea restricțiilor de viteză, astfel încât să fie reduși timpii de deplasare. Mai multe detalii puteți citi în răspunsul integral publicat pe pagina Senatului.


În urmă cu mai bine de o lună de zile am formulat o declaraţie politică intitulată „Infrastructura feroviară, o urgență națională”, în care am subliniat că necesitatea remedierii infrastructurii feroviare este o urgenţă. De curând, domnul director general al CFR SA a declarat că nu se pot face reparații de întreținere pe anumite tronsoane ale liniilor CFR, în contextul în care există intenția de a le înlocui complet, prin proiecte europene. Însă, aici intrăm într-un cerc vicios, fiindcă proiectele respective întârzie, iar liniile se degradează dincolo de orice limite acceptabile, acest aspect fiind reliefat şi de un recent raport al Ministerului Transporturilor.

În acest context, pentru a avea un tablou de ansamblu asupra situației infrastructurii feroviare, i-am rugat atât pe ministrul Transporturilor, cât și pe directorul general al CFR SA, Marian-Marius Chiper, să îmi răspundă la câteva întrebări:

1) În ultimii cinci ani, ce investiții au fost făcute în privința căilor de rulare sau a elementelor de infrastructură, în afară de cele de întreținere? Care a fost valoarea lor, pe proiecte individuale, în ce regiuni au fost realizate și în ce au constat?

2) Care este stadiul proiectelor invocate de dumneavoastră, mai exact cel privind investițiile în Coridorului IV Sud, în care intră traseul Curtici – Arad – Timişoara – Caransebeş – Craiova şi se închide la Calafat, și cel de 800 de milioane de euro Brașov – Sighișoara? Există fonduri pentru ele? Când vor fi lansate procedurile de achiziție?

3) Care sunt liniile de finanțare europene care mai sunt explorate pentru investiții feroviare?

4) Care ar fi culoarele prioritare unde ar fi necesare investiții şi spre care ne-am putea îndrepta, dacă am avea fondurile necesare la dispoziție? Există vreun proiect prioritar pentru Moldova din acest punct de vedere?

Am solicitat un răspuns scris și îl voi face public de îndată ce îmi va fi comunicat.

Share this article with:

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *