Am studiat cu multă atenție proiectul de ordin de ministru pentru reorganizarea Consiliului Național pentru Acordarea Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU). Dincolo de orice luptă politică, mă îngrijorează faptul că un ordin al ministrului Educaţiei şi Cercetării poate fi în contradicţie cu Legea Educaţiei şi Naţionale nr. 1/2011, adică o lege organică. Mă îngrijorează și faptul că acest ordin de ministru, din ceea ce se cunoaşte în spaţiu public, nu a parcurs o dezbatere reală cu mediul universitar, cel direct afectat de prevederile documentului respectiv și care ar fi avut expertiza pentru a elabora nişte prevederi corecte privind CNATDCU.

De aceea au și apărut, doamnă ministru, în spațiul public, scrisori deschise precum cea de la Alianța Română a Universităților Tehnice (ARUT), în care cinci rectori de la cele mai importante cinci universități tehnice din țară vă explică, foarte bine argumentat, de ce acest ordin de ministru modifică fundamental, dar incoerent, CNATDCU – cel mai important organism al evaluării şi menţinerii calităţii în învățământul superior, alături de ARACIS.

Reiau doar observațiile generale ale colegilor din ARUT, pe care le susţin la rândul meu: este obligatoriu ca CNATDCU să fie guvernat de un regulament clar de alegere a membrilor. „Indiferent pentru ce structură și indiferent de instituțiile de unde provin trebuie să fie numiți în urma procedurii de selecție care asigură confirmarea îndeplinirii standardelor minimale de abilitare, expresia voinței acestora de a lucra în cadrul CNATDCU și echitatea în poziția de membru CNATDCU”, spun colegii de la ARUT în scrisoarea deschisă pe care v-au transmis-o. În momentul de față, în proiectul de ordin de ministru pe care l-ați pus în dezbatere publică nu se spune nimic legat de procesul de selecție al acestora, ceea ce ne face să credem că urmează să fie un proces decis exclusiv de ministrul Educației şi Cercetării. Indiferent de cine va conduce executivul în următorii ani, pe această legislație se deschide o amplă oportunitate de numiri politice.

În ordinul de ministru mai apare un element de dubiu: nicio comisie a CNATDCU nu se poate pronunța asupra calității unei teze de doctorat, decât în termenii descriși de Legea Educației Naționale, care pune această sarcină în rândul atribuțiilor comisiilor de doctorat de la universitățile sau institutele de cercetare de unde provine teza. CNATDCU poate verifica originalitatea tezei și are obligația prin lege să valideze sau să invalideze o lucrare de doctorat, dar nu poate să schimbe calificativul primit în urma evaluării în cadrul instituției organizatoare de studii universitare de doctorat.

Având în vedere aceste aspecte, pe care le putem aprecia ca fiind neclare, vă rog, doamnă ministru, să îmi răspundeți la următoarele întrebări:

  • Care au fost pașii de consultare dinaintea redactării acestui ordin de ministru și cu ce organizații profesionale din învățământul superior sau experți individuali v-ați consultat pentru a ajunge la astfel de prevederi?
  • Ați luat act de pozițiile transmise din mediul academic și de organizații precum ARUT, cu privire la inechitățile din acest ordin de ministru? Cum le răspundeți? Ce pași urmează să faceţi în această direcție?
  • De ce nu apare în acest ordin de ministru nicio precizare privind vreo procedură de selecţie a membrilor CNATDCU? Este o scăpare sau intenționați să legiferați şi acest proces de selecţie?

Am solicitat răspuns scris și îl voi face public de îndată ce îmi va fi comunicat.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *