E limpede pentru toată lumea că, în contextul epidemiologic în care ne aflăm, soluția închiderii școlilor pe durata stării de urgență (în primă fază), apoi decizia ca acestea să rămână închise până la sfârșitul anului școlar, au fost precauții necesare și corecte. Însă, din păcate, alternativa oferită – învățământul online – nu s-a dovedit una viabilă și valabilă pentru toți elevii. Asta pentru că există numeroase cazuri de elevi care nu au acces la școala online din cauza lipsei unui telefon mobil, a unei tablete sau a unui laptop, dar și a conexiunii la internet.

Într-o declarație publică din 5 mai ați explicat, doamnă ministru, că statisticile pe care le-ați realizat la nivel de minister arată că 250.000 de elevi au nevoie de echipamente pentru a putea avea acces la educație online. Așadar, la un calcul sumar, că doar 9% dintr-un număr de 2.824.594 de copii, câți au fost înscriși în ciclul preuniversitar, în anul școlar 2019-2020, au nevoie de echipamente pentru a putea să facă școală de acasă. Tot în declarația de pe 5 mai ați afirmat că „Ministerul Educației a pus deja în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern prin care se alocă 150 de milioane de RON pentru asigurarea de achiziții de dispozitive pentru copiii din mediile dezavantajate”.

Totuși, un studiu realizat în mai 2020 de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) arată că, în realitate, numărul copiilor care nu au echipamente care pot face posibil învățământul online este mult mai mare. Din această cercetare reiese că 32% dintre copiii, adică aproximativ 900.000 dintre elevii înscriși în învățământul preuniversitar din România, nu au acces individual la un dispozitiv de tip laptop, tabletă, desktop pentru școala online; 12% dintre elevii înscriși în învățământul preuniversitar nu au conexiune de internet suficient de puternică pentru a putea suporta derularea cursurilor online, iar 52.000 de gospodării din România nu au energie electrică, gospodării în care în mod sigur există copii care nu au fost prinși în statistici.

Cifrele sunt, așadar, îngrijorătoare. De aceea, vă întreb, doamnă ministru:

  1. Care este strategia Ministerului Educației, pentru următoarele trei luni, astfel încât în septembrie să aveți o situație cât mai apropiată de realitate legată de numărul elevilor care au nevoie de sprijin pentru accesul la școala online?
  2. Ce măsuri intenționați să luați pentru elevii din mediul rural, care nu au dispozitive conectate la internet și nici energie electrică în locuințe?
  3. Mai ia în calcul ministerul pe care îl conduceţi şi alte resurse financiare pe lângă cele anunţate deja, pentru a asigura elevilor instrumentele necesare activităţilor de învăţare online până la începutul noului an şcolar? Pun această întrebare având în vedere cele explicate mai sus privind numărul de elevi care trebuie sprijiniţi, care este mai mare decât cel estimat de minister.

Am solicitat un răspuns scris și îl voi face public în momentul în care îmi va fi comunicat.

Share this article with:

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *