EDIT: Din cele trei întrebări adresate Ministerului Educației în adresa trimisă am primit, într-un răspuns semnat de Monica Anisie, ministrul Educației, doar informații parțiale, la o parte dintre nelămuriri. Din documentul primit aflăm informația comunicată oficial deja și de minister, că au fost alocați 150.000.000 de lei din fondul de rezervă aflat la dispoziția Guvernului pentru „achiziționarea dispozitivelor electronice cu conexiune la Internet destinate elevilor care nu dispun de mijloacele tehnice necesare desfășurării activității de învățare online”. În ceea ce privește strategia pentru următoarele luni, ministerul a comunicat public faptul că a realizat un studiu despre „școala de acasă” pentru a scoate în evidență dificultățile apărute în urma mutării învățământului în mediul online în starea de urgență, studiu desfășurat pe 6.000 de cadre didactice. Rezultatele studiului pot fi consultate online și vor sta la baza viitoarelor măsuri luate de minister. Doamna Anisie spune, în răspunsul oferit, că a luat și mai multe măsuri pentru elevi în contextul învățării online, precum monitorizarea cursurilor online diferențiate în funcție de nivelul de competență și atribuții, dar și lecțiile televizate de la TVR. Nu se înțelege din răspunsul ministerului dacă au fost luate măsuri specifice pentru elevii din zona rurală, fără acces la Internet și, mai ales, fără curent electric, iar în ceea ce privește accesul fondurilor europene pentru digitalizare, se menționează doar la modul general colaborarea cu Banca Mondială în cadrul proiectelor ROSE. Răspunsul complet poate fi citit pe siteul Senatului, la acest link.


E limpede pentru toată lumea că, în contextul epidemiologic în care ne aflăm, soluția închiderii școlilor pe durata stării de urgență (în primă fază), apoi decizia ca acestea să rămână închise până la sfârșitul anului școlar, au fost precauții necesare și corecte. Însă, din păcate, alternativa oferită – învățământul online – nu s-a dovedit una viabilă și valabilă pentru toți elevii. Asta pentru că există numeroase cazuri de elevi care nu au acces la școala online din cauza lipsei unui telefon mobil, a unei tablete sau a unui laptop, dar și a conexiunii la internet.

Într-o declarație publică din 5 mai ați explicat, doamnă ministru, că statisticile pe care le-ați realizat la nivel de minister arată că 250.000 de elevi au nevoie de echipamente pentru a putea avea acces la educație online. Așadar, la un calcul sumar, că doar 9% dintr-un număr de 2.824.594 de copii, câți au fost înscriși în ciclul preuniversitar, în anul școlar 2019-2020, au nevoie de echipamente pentru a putea să facă școală de acasă. Tot în declarația de pe 5 mai ați afirmat că „Ministerul Educației a pus deja în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern prin care se alocă 150 de milioane de RON pentru asigurarea de achiziții de dispozitive pentru copiii din mediile dezavantajate”.

Totuși, un studiu realizat în mai 2020 de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) arată că, în realitate, numărul copiilor care nu au echipamente care pot face posibil învățământul online este mult mai mare. Din această cercetare reiese că 32% dintre copiii, adică aproximativ 900.000 dintre elevii înscriși în învățământul preuniversitar din România, nu au acces individual la un dispozitiv de tip laptop, tabletă, desktop pentru școala online; 12% dintre elevii înscriși în învățământul preuniversitar nu au conexiune de internet suficient de puternică pentru a putea suporta derularea cursurilor online, iar 52.000 de gospodării din România nu au energie electrică, gospodării în care în mod sigur există copii care nu au fost prinși în statistici.

Cifrele sunt, așadar, îngrijorătoare. De aceea, vă întreb, doamnă ministru:

  1. Care este strategia Ministerului Educației, pentru următoarele trei luni, astfel încât în septembrie să aveți o situație cât mai apropiată de realitate legată de numărul elevilor care au nevoie de sprijin pentru accesul la școala online?
  2. Ce măsuri intenționați să luați pentru elevii din mediul rural, care nu au dispozitive conectate la internet și nici energie electrică în locuințe?
  3. Mai ia în calcul ministerul pe care îl conduceţi şi alte resurse financiare pe lângă cele anunţate deja, pentru a asigura elevilor instrumentele necesare activităţilor de învăţare online până la începutul noului an şcolar? Pun această întrebare având în vedere cele explicate mai sus privind numărul de elevi care trebuie sprijiniţi, care este mai mare decât cel estimat de minister.

Am solicitat un răspuns scris și îl voi face public în momentul în care îmi va fi comunicat.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *