EDIT: Într-un răspuns primit de la Secretariatul General se precizează faptul că stabilirea criteriile de vechime în specialitatea studiilor nu se poate face arbitrar și discreționar fiindcă sunt stabilite prin lege, de OUG 57/2019. În ceea ce privește stabilirea bibliografiei, legislația este deja suficient de permisivă încât să permită, pe lângă o serie de subiecte generale, care să ateste cunoașterea generală a legislației în vigoare, să permită inclusiv subiecte direct aplicate, cu rezolvarea unor probleme punctuale legate de locul de muncă pentru care candidatul și-a depus dosarul. Problema este la instituțiile publice, care trebuie să dea dovadă de flexibilitate în stabilirea acestor criterii. Mai mult, în răspunsul primit se precizează faptul că există un plan, conform OUG 57/2019, pentru ca în perioada 2020-2021 să fie organizat un proiect-pilot de organizarea a concursului pentru ocuparea funcțiilor publice generale de grad profesional debutant din cadrul autorităților și instituțiilor în cadrul cărora sunt stabilite o serie de funcții publice, specificate în legislația de vigoare. Răspunsul integral în puteți regăsi la acest link.


În ultima perioadă am primit sesizări din teritoriu privind criteriile care ar trebui îndeplinite pentru a putea participa la concursurile pentru ocuparea de funcții în instituțiile de stat. Aceste sesizări se referă la faptul că, spre exemplu, pentru funcții de rang mic, cum ar fi cele de referenți, consilieri sau contabili, printre criterii se numără și obligativitatea de a avea o anumită perioadă de experiență pe un post similar. Lucru de înțeles până la un punct. Însă, de pildă, atunci când se cere o experiență de exact șase ani și șase luni, această precizie matematică lasă loc suspiciunilor și temerilor că aceste posturi sunt scoase la concurs preferențial, pentru cineva care chiar are exact atâta experiență pe post.

În plus, criterii de tipul acesta induc un handicap sistemului public, într-o piață a muncii cu o dinamică extraordinară, care nu mai are disponibilitate pentru astfel de criterii rigide, în condițiile în care există deficit de personal și de specialiști în toate domeniile. Și, de asemenea, în condițiile în care, pentru a atrage personal calificat, chiar dacă nu există experiență, firmele obișnuiesc să-și pregătească singure angajații, tocmai din cauză că se lovesc de un deficit cronic de personal.

O altă problemă ar fi aceea a bibliografiei din care candidații trebuie să învețe pentru a participa la concurs. De multe ori, e vorba de teorie pură, care nu are nimic de-a face cu fișa și responsabilitățile postului respectiv.

De aceea, domnule Secretar general al Guvernului, vă rog să-mi oferiți câteva lămuriri asupra următoarelor chestiuni:

  1. De ce este obligatoriu criteriul unei experiențe de o anumită durată pe posturi care nu ar fi neapărat din sfera masei critice în aparatul administrativ public, ci mai degrabă posturi obișnuite?
  2. Ce tip de măsuri aveți în vedere pentru flexibilizarea şi transparentizarea sistemului de organizare a concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante din instituțiile publice?
  3. Cum ar putea fi updatată bibliografia recomandată pentru concursurile de ocupare a funcțiilor în sistemul public?

Am solicitat răspuns scris și îl voi face public atunci când îmi va fi furnizat.

Share this article with:

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *