UPDATE 30.05.2019: Un răspuns suplimentar la această întrebare a fost furnizat de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului Iași, care a specificat că legislația permite sancționarea acelora operatori economici care nu au un comportament corect în raport cu consumatorii. Mai mult, acesta a precizat că la nivelul Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor din regiunea de Nord-Est a țării a primit în ultimii trei ani aproape 1.300 de reclamații care reclamau nereguli la furnizorii de gaze naturale și energie electrică și doar 126 dintre acestea s-au dovedit neîntemeiate. În total, s-au acordat amenzi de 269.000 de lei acestor furnizori. Răspunsul complet îl găsiți la linkul următor.

EDIT: Într-un răspuns semnat de președintele ANPC, Marius Pîrvu, se specifică faptul că nu există încă în România o legislație care să impună operatorilor economici să răspundă într-un anumit termen a problemelor semnalate de către clienți, fiindcă legile în vigoare ce tratatează soluționarea petițiilor se aplică doar instituțiilor publice. Acesta a mai precizat că amenzile în vigoare în cazul în care instanța decide faptul că un operator a impus clauze abuzive sunt cuprinse între 200 și 1.000 de lei, iar dacă operatorii economici nu răspund solicitărilor agenților ANPC pot fi sancționați cu sume cuprinse între 10.000 și 30.000 de lei. Puteți citi răspunsul integral accesând acest link.


În ultimii ani, mass-media a semnalat numeroase cazuri de comportament discreționar din partea marilor operatori de servicii din România în relația cu cetățenii. Mă refer aici cu precădere la prestatorii de servicii din zona energiei: furnizori de energie electrică sau de gaze naturale.

Concret, aduc în discuție cazuri apărute în Iași, când petiții înregistrate la ANPC (Comisariatul Județean pentru protecția Consumatorilor Iași) pentru a reclama că facturi emise pentru servicii nu respectă graficul de rambursare din contractul încheiat cu furnizorul (E.ON România) nu au putut fi rezolvate într-un interval de timp rezonabil. Conform legii, la o asemenea petiție ar fi trebuit să se primească un răspuns din partea ANPC în 30 de zile, cu posibilitatea prelungirii acestui termen cu încă 30 de zile. Însă ANPC nu a putut respecta termenul legal de soluționare, din cauză că furnizorul reclamat nu a trimis un punct de vedere în intervalul de timp mai sus menționat, tergiversând lucrurile. Astfel, cetățenii au primit răspunsuri la petiții înaintate către ANPC și după 100 de zile.

În aceste condiții, vă rog, domnule președinte, să aduceți lămuriri în privința câtorva aspecte:

1. Ce pârghii legale are ANPC pentru a obliga marii operatori economici să răspundă punctelor de vedere solicitate de instituția dumneavoastră în termenul prevăzut de lege? Pot fi sancționați dacă nu respectă termenele legale?

2. Care este cuantumul amenzilor aplicate furnizorilor de servicii pentru contractele cu erori în clauze, în defavoarea clientului?

3. Cum poate fi sancționat un comisar ANPC care tratează superficial, într-o primă fază, o sesizare de încălcare a drepturilor unui consumator, pentru soluționare clientul fiind nevoit să revină cu o nouă petiție, pierzând astfel timp și bani?

Am solicitat un răspuns scris și vă voi prezenta rezultatele atunci când acesta îmi va fi oferit.

Share this article with:

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *