EDIT: Într-un răpuns oferit de Ministerul Educației Naționale, se invocă legislația pe baza căreia ministerul a înaintat o solicitare de evaluare a școlilor doctorale către Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (ARACIS). Conform documentului citat, aceștia ar trebui să elaboreze un ghid de evaluare a studiilor universitare de doctorat, a fișei de vizită a școlilor doctorale și să demareze procedurile de evaluare. Ministerul susține că ARACIS încă nu a făcut acești pași și nu a transmis niciun răspuns oficial. Voi continua să solicit informații de la toți cei implicați în această situație. Puteți citi răspunsul integral la acest link.


Evaluarea școlilor doctorale a fost unul dintre proiectele principale din portofoliul ultimilor miniștri care au ocupat fotoliul Ministerului Educației Naționale. Scandalurile cu plagiate există, indiferent de amploarea pe care o au sau nu acestea, și este nevoie de o mai strictă reglementare în acest domeniu fundamental pentru vizibilitatea internațională a cercetării din României.

Dincolo de problemele de integritate existente în unele universități, la nivel național s-a discutat despre evaluarea școlilor doctorale din mai multe motive: determinarea unei posibilități de a ierarhiza, chiar și neoficial, pregătirea tinerilor doctoranzi din universitățile din România pe baza școlilor doctorale pe care acestea le urmează, sau identificarea acelor școli doctorale care nu performează și care ar putea să își îmbunătățească activitatea.

În cazuri extreme, au fost discuții legate și de stabilirea unor perioade de monitorizare pentru acele școli doctorale care, în urma evaluării, ar fi prezentat grave carențe. Au existat solicitări oficiale din partea Consiliului Național al Rectorilor sau a Alianței Române a Universităților Tehnice, care au venit cu propriile propuneri legate de evaluare, ce au fost transmise către Ministerul Educației Naționale. Ȋn plus, ȋn ultima perioadă a existat o instabilitate legislativă ȋn privința acestui subiect, al evaluării școlilor doctorale: mai multe acte normative, unele discutate ȋn Parlament, atacate apoi la Curtea Constituțională, sau hotărâri de ministru.

Așadar, l-am rugat pe domnul ministru să lămurim situația evaluării școlilor doctorale și să îmi răspundă la următoarele întrebări:

  1. Care este baza legală valabilă ȋn prezent pentru evaluarea școlilor doctorale?
  2. A fost începută până în prezent o evaluare a școlilor doctorale din România? Dacă da, care este metodologia care stă la baza acestei evaluări?
  3. Dacă evaluarea nu este începută deja, când va fi demarată?
  4. Care va fi finalitatea acestei evaluări – vom putea discuta de măsuri de corecție acolo unde sunt semnalate deficiențe sau de o finanțare diferențiată a universităților cu școli doctorale performante?

Am solicitat răspuns scris și îl voi prezenta de îndată ce îmi va fi comunicat.

Share this article with:

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *