Sursă foto – Andrian Valeanu, Pixabay

EDIT: După cum se poate observa și în textul întrebării de mai jos, am solicitat o serie de date concrete de la Ministerul Educației: câți elevi nu au acces la resursele necesare pentru a putea urma ore online, când va fi făcută publică prima analiză a Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie cu privire la accesul celor din sistemul de educaţie la resursele de învăţare online și dacă și în ce măsură are în lucru ministerul un proiect în pregătire pentru obținerea fondurilor necesare pentru digitalizarea învățământului. La o lună de zile de când am adresat întrebarea, într-un răspuns amplu semnat chiar de ministrul Monica Anisie, nu se lămurește, practic decât a patra întrebare: dacă universitățile pot folosi și notele din timpul anului pentru admitere. Fapt ce este cunoscut de mai mult timp în spațiu public, din moment ce universitățile au finalizat deja metodologiile pe acest subiect. În schimb, ministrul vorbește despre obiectivele procesului învățării de acasă, cum se desfășoară acest învățământ, despre lecțiile de pe TVR etc. Singura mențiune directă la întrebările adresate e sintetizată de fraza: „pentru elevii și cadrele didactice care nu au acces la tehnologie, unitățile de învățământ și inspectoratele școlare vor oferi sprijin. Acestea vor transmite elevilor resurse educaționale și sarcini de lucru”. Puteți regăsi răspunsul complet la pe siteul Senatului, la linkul următor.


Învăţământul românesc, ca întreaga societate, trece printr-o perioadă deosebit de dificilă, determinată de pandemia coronavirus. Mai ales în acest domeniu disputele politice ar trebui să treacă în plan secund şi toţi factorii de răspundere – Parlament, minister, administraţii locale – să conlucreze pentru găsirea şi materializarea de soluţii. De asemenea, ar trebui să existe un echilibru între deciziile luate la nivelurile superioare şi partea de implementare care poate fi pusă în sarcina fiecărei unităţi de învăţământ. Dacă în privinţa învăţământului superior există o situaţie ceva mai omogenă şi există deja o obişnuinţă a găsirii de soluţii conform autonomiei universitare, în învăţământul preuniversitar contextul este mult mai complicat.

La fel ca în întreaga lume, şi în România sistemul educaţional a apelat la folosirea metodelor de învățare on-line. Cu toţii am remarcat plusurile şi mai ales minusurile pe care le au mecanismele de tip e-learning, dar, pe de altă parte, a trebuit să le acceptăm şi să le folosim, pentru că nu exista o altă posibilitate de a menţine sistemul de educaţie în funcţiune, chiar şi la un nivel imperfect.

În acest context, vă rog, doamnă ministru, să lămuriţi câteva aspecte în privinţa materializării învăţării on-line, care ridică multe semne de întrebare, mai ales pentru sistemul preuniversitar, şi să clarificaţi un aspect în privinţa admiterii în învăţământul superior. Întrebările mele sunt:

Există la momentul de faţă o situaţie la nivel naţional cu privire la numărul elevilor care nu pot participa la activităţile de învăţare on-line nu din vina lor, ci din lipsa resurselor? Ce soluții aveți în vedere pentru acești elevi?

– Din recentul Ordin de ministru 4135/21.04.2020 rezultă că va exista, semestrial, o analiză realizată de Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie cu privire la accesul celor din sistemul de educaţie la resursele de învăţare on-line. Aveţi o estimare a momentului când va fi făcută publică o primă analiză?

– Are Ministerul Educaţiei şi Cercetării în funcţiune vreun proiect cu fonduri europene sau are în vedere demararea vreunui asemenea proiect care să sprijine digitalizarea învăţământului?

– Conform Ordinului de ministru 6102 din 2016, în privinţa concursului de admitere pentru programele de studii universitare de licenţă se precizează că „la calculul mediei generale de admitere pot fi luate în considerare notele de la probele de bacalaureat conform metodologiei proprii”. Această precizare trebuie înţeleasă în sensul în care la concursul de admitere pot fi luate în considerare doar notele de la bacalaureat? Mai concret, pot universităţile, conform unor metodologii proprii, să folosească în calculul mediei de admitere la studii universitare de licenţă şi mediile de la anumite discipline de studiu din timpul liceului? Vă adresez această întrebare în contextul în care şi concursul de admitere în învăţământul superior din acest an se va desfăşura în condiţii deosebite şi este de dorit o flexibilitate cât mai mare în privinţa criteriilor pe care să le poată folosi universităţile.

Am solicitat un răspuns scris și îl voi face publice de îndată ce îmi va fi comunicat.

Share this article with:

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *