Ca la fiecare început de decembrie ne întâlnim iarăși, români cu români, pe tărâmurile aceleiași idei – cinstirea zilei de 1 decembrie, zi care a făcut posibilă adunarea, între hotarele unei singure țări, a tuturor acelora care sunt de același neam și care vorbesc aceeași limbă.

Însă acum, la 101 ani distanță de la acel moment ce a făcut posibilă întregirea țării, întâlnirile noastre, ale românilor cu românii, se întâmplă, din păcate, prea rar. Ne despart rutina zilnică, obsesia timpului, ne despart idei, opțiuni politice, ne despart, adesea, tocmai cei care ar trebui să ne aducă împreună. Dar azi n-o să mă refer la politică în sensul ei strict. În schimb, o să vă vorbesc despre necesitatea de a face front comun – populație, parlamentari și guvernanți – pentru politici; pentru alt tip de politici – politicile educaționale.

După Unirea de la 1 decembrie 1918, pentru guvernele care s-au succedat Educația a fost prioritate națională. A fost politică de stat, politică pe care s-a bazat construcția națiunii. Păstrând, desigur, proporțiile între epoci, Educația primea în acele timpuri între 12 și 16 procente din produsul intern al țării. În infrastructura școlară și în pregătirea profesorilor s-a investit enorm, într-un consens al forțelor politice care azi ni se pare de nerealizat. Dau câteva exemple:

– atunci s-a lucrat foarte mult la fundamentarea sistemului, la așezarea bazelor sale, s-au construit o mie de școli în satele României. Azi noi nu mai găsim resurse, ne împiedicăm în birocraţie, iar proiecțiile despre dezvoltarea rețelei școlare rămân ținte greu de atins;

-atunci s-au construit școli normale, pentru învățători. Azi, învățământul pedagogic suferă, prost reformat, ca și cel destinat pregătirii profesorilor. Mai mult, de curând, Institutul de Științe ale Educației a fost comasat cu Centrul Național de Evaluare și Examinare, măsură care duce la dispariția singurului institut național de cercetare în domeniul educației;

– atunci s-a alfabetizat masiv populația. Azi, România ocupă un loc nedorit în ceea ce privește rata analfabetismului funcțional;

– atunci s-au înființat multe școli profesionale și școli comerciale. Azi încă avem destul de lucrat pentru a conecta învățământul profesional la cerințele pieței.

Am așezat una lângă alta două epoci și două Românii complet diferite. Nici contextul istoric, nici cel economic, nici viziunea asupra educației de atunci nu seamănă cu cele din zilele noastre. Însă am vrut să forțez comparația tocmai pentru a sublinia că, atunci când există cu adevărat consens pe o temă de interes major pentru o națiune, așa cum este Educația, decizia politică ar trebui să respecte consensul.

Iar din acest punct de vedere, aș aminti că săptămâna trecută Comisia de învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport a Senatului României a organizat o dezbatere la care au participat reprezentanţi ai sindicatelor din învăţământ și ai elevilor. Au fost şi invitaţi care au absentat, dar chiar şi aşa, cei care au luat cuvântul şi-au exprimat disponibilitatea pentru a lucra împreună la conceperea unei noi Legi a Educaţiei. Toţi cei prezenţi au fost de acord că un asemenea demers este necesar şi posibil. O condiţie importantă adusă în discuţie a fost aceea a unei dezbateri cu actorii implicaţi în fenomenul educaţional, cooptarea tuturor şi depăşirea unor orgolii sau condiţii supraimpuse. De exemplu, unii spun că nu putem avea o Lege a Educaţiei într-un an electoral, ca şi cum problemele din educaţie trebuie să aştepte un moment favorabil în agenda politică.

În concluzie, îmi exprim acum, încă o dată, speranţa că putem face din Educație acel proiect național care transcende orgolii, ideologii și culori politice, care poate depăși meschine interese electorale şi care pune în prim plan interesul României de azi și de mâine. După ce anul trecut am celebrat Centenarul întregirii României, să considerăm anul 2020 ca fiind momentul în care putem relua această luptă comună pentru educație, pe toate fronturile.

Share this article with:

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *